Krizės

gedulas

Psichologinė krizė – tai sveika ir įprasta žmogaus reakcija į sudėtingą, netikėtą ar emociškai reikšmingą gyvenimo situaciją, reikalaujančią naujų adaptacijos ir įveikos būdų. Svarbu pasakyti, kad ne kiekviena sunkesnė gyvenimo patirtis sukelia krizę, o tik tokia, kuri trunka ilgą laiką arba įvyksta staiga, kurią lydi varginančios jausenos (stiprus nerimas, įtampa, sumaištis, grėsmė, nesaugumas, neviltis), kai minėta situacija veikia kitas gyvenimo sritis (keblu būti produktyviam ir atlikti kasdienes užduotis, bendrauti su artimaisiais, kyla sunkumų rūpinantis savo fizine ir emocine gerove). Krizę išprovokuoti gali dauguma patirčių, tačiau dažniausiai pasitaikančios yra šios: artimojo netektis, santykių griūtis, patirta prievarta (seksualinė, fizinė ir pan.), darbo ar socialinio statuso prarastis, finansiniai sunkumai, sveikatos problemos (psichinės ir fizinės ligos). Ištikus krizei, itin svarbu nepalikti kenčiančiojo vieno, verta skatinti jį kalbėtis, leisti dalytis slegiančiais jausmais, kad žmogus pasijustų išgirstas, suprastas, palaikytas. Jei visi išbandyti metodai sunkumams išspręsti nepadėjo, verta ieškoti profesionalios pagalbos. Prisimintina ir tai, kad krizė – ne tik grėsmė, bet ir galimybė. Įveikus iššūkius atsiveria galimybė bręsti, sustiprėti, (pa)gyti, tapti darnesne ir sąmoningesne asmenybe.

Gedulas

gedulas

Gedulas – žmogaus patiriamas sielvartas, liūdesys, neviltis netekus ko nors itin brangaus (įprastai – santykio, šeimos, artimojo dėl mirties). Gedulo trukmė, patiriamų jausmų intensyvumas priklauso nuo gedinčiojo ir to, kiek artimi buvo su tuo, kurio neteko. Gedulas yra procesas, kurio metu kyla įvairių, kartais itin prieštaringų jausmų: nuo ilgesio, sielvarto, nerimo, baimės dėl artimųjų ar savęs iki pykčio, kaltės, gėdos ir net palengvėjimo. Svarbu pasakyti, kad „nenormalių“, „nelegalių“ ir „,neleistinų“ jausmų nėra. Kiekviena gedulo laikotarpiu kylanti jausena – susitaikymo su netektimi dalis. Įprastai gedulas vyksta permąstant netektį ir nuo jos atsiribojant, galop – susitaikant. Žinoma, susitaikyti su artimojo netektimi – tai nereiškia pamiršti mirusįjį ar dėl netekties nesijausti prislėgtam, pažeidžiamam, sielvartingam. Netekties skausmas niekur nedingsta, jis tik kiek apmalšta, nebėra toks slegiantis, kas leidžia žmogui grįžti į įprastą gyvenimą. Svarbu pabrėžti, kad  kiekvienas žmogus gedi skirtingai. Natūralu gedėti tiek laiko ir taip, kaip išeina, būti taip, kaip tuo metu norisi. Sunerimti vertėtų tuomet, kai gedintysis jau kuris laikas nepaliauja galvoti apie netektį, mirusįjį, negali grįžti į įprastą gyvenimą (dirbti, mokytis, bendrauti) arba, priešingai, ignoruoja netekties faktą, siekia išvengti gedulo ir minčių apie tai, ko neteko. Tokiu atveju svarbu ieškoti profesionalios pagalbos.

Gedulas – žmogaus patiriamas sielvartas, liūdesys, neviltis netekus ko nors itin brangaus (įprastai – santykio, šeimos, artimojo dėl mirties). Gedulo trukmė, patiriamų jausmų intensyvumas priklauso nuo gedinčiojo ir to, kiek artimi buvo su tuo, kurio neteko. Gedulas yra procesas, kurio metu kyla įvairių, kartais itin prieštaringų jausmų: nuo ilgesio, sielvarto, nerimo, baimės dėl artimųjų ar savęs iki pykčio, kaltės, gėdos ir net palengvėjimo. Svarbu pasakyti, kad „nenormalių“, „nelegalių“ ir „,neleistinų“ jausmų nėra. Kiekviena gedulo laikotarpiu kylanti jausena – susitaikymo su netektimi dalis. Įprastai gedulas vyksta permąstant netektį ir nuo jos atsiribojant, galop – susitaikant. Žinoma, susitaikyti su artimojo netektimi – tai nereiškia pamiršti mirusįjį ar dėl netekties nesijausti prislėgtam, pažeidžiamam, sielvartingam. Netekties skausmas niekur nedingsta, jis tik kiek apmalšta, nebėra toks slegiantis, kas leidžia žmogui grįžti į įprastą gyvenimą. Svarbu pabrėžti, kad  kiekvienas žmogus gedi skirtingai. Natūralu gedėti tiek laiko ir taip, kaip išeina, būti taip, kaip tuo metu norisi. Sunerimti vertėtų tuomet, kai gedintysis jau kuris laikas nepaliauja galvoti apie netektį, mirusįjį, negali grįžti į įprastą gyvenimą (dirbti, mokytis, bendrauti) arba, priešingai, ignoruoja netekties faktą, siekia išvengti gedulo ir minčių apie tai, ko neteko. Tokiu atveju svarbu ieškoti profesionalios pagalbos.

gedulas
Prisidėkite prie Emocinės gerovės fondo veiklos skirdami paramą